streda 1. júna 2016

ROZPOR "Radikálna ľudskosť" (2016)


"Písať texty s postojom, to je snáď normálne..."



Bratislavskí punkáči Rozpor vydali svoju novú dosku. V divadle sú dosky čo znamenajú svet, v punkovom svete sú zase zásadné dosky, čo znamenajú veľa pre scénu. Nechcem súdiť či medzi ne patrí (alebo bude patriť) aj táto, no mne sa páči asi najviac zo všetkých, čo kapela doteraz vydala. Je na nej tak akurát skladieb a celé to šľape. Možno je dobre, že je to menší formát (10" palec), pretože to dáva menej času na pičoviny a menej priestoru pre vatu.

ROZPOR patria medzi stálice a pomáhajú živiť a oživovať punkovú scénu v našom hlavnom meste už dlhý čas.
Hudobne mi nikdy príliš nesedeli, bolo to na mňa také trochu ťažkopádne, môj problém je, že ma OI nikdy veľmi nebral.

No tento album je veľmi svieži po hudobnej, aj po tematickej stránke. Texty, respektíve námety skladieb, boli vždy tou silnejšou stránkou Rozporu. Vedeli sa a stále sa aj vedia zhostiť témy a zaujať postoj. Datra furt uvažuje nad rôznymi vecami a popisuje ich priamočiaro (na môj vkus niekedy až moc), ale ku ich xichtu to sedí. Xicht ROZPORU predstavuje najmä on s gitarou a vymýšľaním rôznych tých vecí okolo kapely - a to už celých 17 rokov. Zostava okolo neho sa zmenila, omladla a kapele to pristane. Aj naživo. Je to už dávno iná kapela ako tá, ktorú som videl v garáži na Pionierskej ulici v roku ´99. Pamätám sa dokonca na "proto-rozporovské" obdobie, keď Datra vo Funuse hrával na oplieskanej španielke skladby, ktoré sa neskor stali súčasťou repertoáru ROZPORU. Tie dni sú preč. Nová krv a iná doba posúva kapelu niekam inam.

Musím povedať, že je mi veľmi sympatické výtvarne prevedenie albumu. Vinyl je z jednej strany zaopatrený peknou kresbou pravekých ľudí v Datrovom "šuvix-štýle" a z druhej strany "krutou fotkou". Punkové fotky z prostredia Bratislavy mi na obaloch starších albumov moc nesedeli, ako promo fotky ok, ale omnoho viac sa mi páčia originálne kresby, ktoré sú stále lepšie a lepšie. Súčasťou balenia je aj poster s artworkom a mottom: "To čo považujete za radikálne, je naša radikálna ľudskosť". Vinyl hrá v pohode, napriek polemikám o kvalite picture-discov, púšťal som ho na dvoch gramofónch - na starej Tesle z r. ´75 a aj na novšom ProJect-e.

Texty sú vtipné, trefné, angažované. Ku každému z nich je napísaný aj pokec na ich dovysvetlenie a lepšie pochopenie.
Úvodná skladba s názvom "Radikálna ľudskosť" v ktorej skvele zaznie banjo (to je asi Datrovou spomienkou na časy keď v Hondruši-Hámroch prežíval zlatokopeckú horúčku :), má úderný text, ktorým sa kapela jasne vymedzuje.
Vyjebané Rusko - veľmi aktuálna vec v dnešnej dobe slobodných vysielačov a zemí a vekov. Jasné posolstvo zaznie v humorne odľahčenom refréne končiacim absolútnym rýmom: "pop - Pop"

"Nechcem byť bohatý jak Noví Rusi,
radšej budem bedňákom u Nashville Pussy.
Patriarcha, oligarcha, cár či pop.
mne je bližšia Patti Smith a Iggy Pop."



Ostatné skladby sú taktiež ok. Obzory rozširujúca "Gershwin v punkovom balíku", či "Vlastný xicht" o zachovaní si vlastnej tváre. Vlastná tvár - to sú aj akcie a reakcie ROZPORu na veci okolo. Nie sú len v ich textoch, ale aj činoch. Napríklad koncert pre utečencov v záchytnom tábore a podobne gestá, ktoré sú punkové. Punk je o vyjadrení názoru a postoja. A aj o solidarite.

Inak sranda je, že tento album obsahuje v textoch mená ako Gogoľ, Puškin, Šostakovič alebo Gershwin a zároveň slová kokot či piča. Piktogramy pohlavných orgánov sú nakreslené aj na každom postere spolu s ručným očíslovaním každého kusu. Celé to vlastne vystihuje rozporuplný ROZPOR. Skladba Vlk venovaná rovnomennému lesoochranárskemu združeniu je mi sympatická a atmosferická inštrumentálka Vlk 2 sa naozaj dobre počúva.

Záverom asi toľko, že je pre mňa zaujímavé ako si ROZPOR dal dole pásky z očí (myslím tým, že už nepoužívajú na fotkách zakryté oči) a aj to, že venoval skladbu leso-ochranárskemu združeniu, že zahral v Moyzesovej sieni na akcii podporujúcej učiteľský štrajk, že reinterpretoval logo anarcho-punkovej kapely CRASS a že zahrá na festivale Pohoda.

Je možné, že sa ROZPOR touto cestou viac otvorí smerom ku širšiemu publiku, čo však nemusí byť na škodu veci. A čo sa ďalších nahrávok týka, tak ja by som si dal aj nejaký singel na vinyle, napr. "Vlk / Chcel by som byť ako mačka."

Mišo



----------------------------------

Celý album si môžeš stiahnuť tu:





http://uloz.to/xGWaH12D/rozpor-radikalna-ludskost-rar





Prípadne pozri aj:



http://www.kidsandheroes.com/rozpor-punkova-scena-je-dnes-casto-vyprazdnena-pateticka-vykastrovana-konzervativna-a-konformna/

http://muzika-komunika.blogspot.sk/2015/09/report-z-usa-o-nirvany-po-hellshock.html

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára