piatok 1. decembra 2017

Alternatívna hudobná scéna na južnom Slovensku - 90´s - 00´s


Na začiatok chladného decembra som pripravil krátky rozhovor so Zoltánom - hudobným zanietencom z juhu Slovenska, zo Štúrova, ktorý mi poslal na blog už viacero nahrávok. Je pre mňa zaujímavé objavovať staré (ale aj nové) kapely z rôznych kútov Slovenska či Európy, dozvedieť sa o ich nahrávkach, koncertoch, či podmienkach v ktorých tvorili kedysi a v ktorých tvoria dnes.

Zo Zoltánom sme sa krátko stretli aj osobne na Námestí Slobody v Bratislave a priniesol zo sebou niekoľko demonahrávok/kaziet z 90-tych rokov. Navrhol som mu, že by som mu napísal niekoľko otázok a že aby na ne odpovedal tak, ako uzná za vhodné. Napísal som mu mail nasledujúceho znenia:

Ahoj Zoli, 


nemusíš to brať ako rozhovor, len ma zaujíma nejaké info o maďarskej/ juhoslovenskej alternatívnej scéne. Slovenčiny sa neboj, zrovnám to do správnej gramatiky/štylistiky.

Ideme na to zhrurta:

Ako si sa ty dostal ku alternatívnej muzike? Tvoje obľúbené kapely...
Aká bola scéna v Štúrove začiatkom 90-tch rokov? Punk, HC, rock, grunge - bola tam jednota vzhľadom na to, že je to predsa len menšie mesto?
Aké boli možnosti na koncerty - miesta na hranie u Vás v meste? Predpokladám, že ste chodieval na akcie do Maďarska. Aké zaujímavé kapely si videl, prípadne s akými ste hrali?
V akých kapelách si hral a čo ste vydali?
Pamätám ako Rádio ragtime malo reláciu Demoextáza - posielali ste tam niečo, nejaké demáče?
Viem že býval taký fesťák - Punk island fest čo robili ľudia okolo kapely KONFLIKT A, bol si tam niekedy? Tvoj názor na tú akciu?

Zoli promptne odpovedal:


Ahoj,
pozbieral som nejaké myšlienky, spomienky, biografiu, diskografiu :-) čo ma napadlo.
Možno som neodpovedal konkrétne na tvoje otázky ale v texte nájdeš určite aspoň nejaké fakty.
Písal som do Word-u a nebudem to sem kopírovať, pošlem ako prílohu.
Keby si nenašiel odkazy na kapely, hudbu a pod. napíš a pošlem čo ťa zaujíma.

Ako prílohu pošlem aj obrázky, plakáty.

A tak si v nasledujúcom príspevku môžete prečítať stručný prehľad kapiel a pohľad na hudobnú alternatívu scénu na juhu Slovenska od najmä v rokoch 90-tych od jedného z aktívnych účastníkov.


V 80-tych rokoch bolo ťažké dostať sa k novej hudbe, tak som si nahrával z rádia. Chytali sme aj rakúske Ö3. Približne v 86-tom som počul pesničku "Listening wind" od Talking Heads. Boli tam také čudné, iné zvuky ako v ostatných vtedajších pesničkách. Fascinovala ma inakosť tej hudby a začal som na rádio staniciach hľadať podobnú čudnú hudby. Cca. v roku 1988 som počul prvýkrát v rádiu The Cure a keďže som vtedy už listoval časopis Bravo (v Maďarsku boli dostať aj staré čísla) kde boli obrázky a recenzie albumov aj alternatívnych skupín, takže som vedel o čo ide. V tom čase som spoznal aj Zónu A od jedného spolužiaka a vtedy som bol v Pribete na koncerte maďarskej punkovej kapely Auróra. Ešte v tom roku v Maďarskom rádiu odvysielali všetky albumy The Cure lebo na máj 1989 bol ohlásený koncert skupiny v Budapešti. Takže na koncert som išiel už tak, že som poznal kompletnú diskografiu. V 1990 som tak bol v Budapešti na The Mission. Spoznal som sa tam s ľuďmi a začali sme dopisovať. Posielali mi každý mesiac programy klubov v Budapešti. Kamaráti z Dunajskej Stredy boli tiež prepojený s maďarskou alternatívnou scénou, chodili sme tam na koncerty, vymieňali si kazety. Zo slovenskej alternatívnej scény som poznal málo, Zónu A, Bez ladu a skladu, Kosa z nosa (na ich koncerte som aj bol v Bratislave keď hrali pred Venus Fly Trap). Bratranec jeden čas pracoval v Bratislave, chodil do Rock Fabriku, PKO a New Model clubu na koncerty, od neho som mal Ospaný Pohyb, Dunaj, Jižní Pól. Neskôr som počúval v slovenskom rádiu Roba Gregora, už sa nepamätám ako sa volala relácia. Moje obľúbené kapely boli v tom čase Bauhaus, Joy Division, Kontroll Csoport, Dampec Dolores, FO System, Dunaj.


V roku 1989 som začal hrať na basgitare a založil som kapelu s názvom The Doh (gitara, basa a bubny). Hrali sme skladby od Bauhaus, The Cure, U2 ale skoro sme prešli na písanie vlastných pesničiek lebo sme nemali speváka. Toho sme našli až v 91-om a vtedy sa to rozbehlo. Kapelu sme premenovali na Temetkezési Vállalat (Pohrebný podnik). V tom roku v júli sme hrali v Dunajskej Strede na prehliadke nových maďarských skupín na južnom Slovensku (dostali sme ocenenie obecenstva). Tam sme sa stretli prvý krát s domácimi maďarskými alternatívnymi kapelami. To boli Total Chaos z Veľkého Medera a Klinika z Dunajskej Stredy. Hrali sme potom spolu v auguste na festivale. Začali o nás písať v novinách a začali sa šíriť demo nahrávky. V nových Zámkoch existoval popri gymnáziu mládežnícky klub kde nás volali vystupovať. V Štúrove bol klub fanúšikov Depeche Mode, oni organizovali pravidelne alternatívne disko, tam sme chodili tiež vystupovať alebo hudbu púšťať. V tom čase neboli od seba separované rôzne žánre, na naše koncerty chodili fanúškovia od EBM cez Grunge po Death Metal, každý s každým sa poznal. Začali sa vynárať nové kapely, volali sme ich na spoločné vystúpenia, neskôr volali oni nás. Z Komárna boli Blanche, s nimi sme hrali najviac, boli sme dobrý kamaráti. Z Komárna boli Bandiera Rosa, to bola punková kapela, ak sa dobre pamätám. V Nových Zámkoch boli metalový Mephisto a alternatívny Non-sense. V Štúrove hrala grunge skupina Nameless, death metalisti Canvasser a Disaster. Zaujímavý mix bol Movement. Mne sa najviac páčili Daedalea, neskôr Shesveil, Sofia Warsavska a Shadowplay. Skupina Jutott Neki - členovia boli z rôznych častí Slovenska, skúšali v Prahe (vydali viac albumov v maďarskom vydavateľstve Bahia). V Rubani bola kapela Salvador Dali Experience, zaujímavá zmes punku, noise rocku (Vágtázó Halottkének, Sonic Youth, Trottel) Oni hrali veľmi krátko lebo nemohli nikde vystupovať kvôli incidentu na ich prvom a jedinom koncerte v Nových Zámkoch v 1993. Keďže to boli kamaráti, dohodli sme sa že po našom koncerte ešte oni zahrajú. Po prvej pesničke ale rozsypali 10kg múky v publiku, nastal obrovský chaos, každý unikal ako vedel, možno aj zranení boli, už sa nepamätám, takže sa dostali na čiernu listinu.


Ak som už spomínal, začal som v 1989 hrať s kapelou The Doh ako trio. Neskôr sa pridal ešte jeden gitarista, premenovali sme sa na Avatgarden. Speváka sme našli až v 1991. Odvtedy sme hrali ako Temetkezési Válllalat. Demo kazety sme nahrávali v skúšobni (1991), neskôr v malých amatérskych štúdiách (1992, 1993). V 1994 sme zostavili výberovku, kazetu Utolsó Remény ktorý je jediný oficiálny album kapely. Kapela v tom roku skončila.


Popri Temetkezési Vállalat som od roku 1992 začal robiť vlastnú hudbu pod názvom Pandemonium, trvalo to 6 rokov.

Po Temetkezési Vállalat som od roku 1994 mal kapelu Rajzolt Figurák. V štúdiu Exponent sme nahrali dva albumy (1995 a 1996) ktoré vydali Station Master. Medzitým sme vo vlastnej réžii produkovali viac menších albumov EP, koncertov, CD, DVD, výberovky. (Skoro všetko je na webe). Keďže sme mali maďarské texty, v čisto slovenských končinách sme sa neangažovali. (Mali sme raz, ešte s Temetkezési Vállalat pozvanie do Banskej Bystrice na festival zastupovať južné Slovensko, z Maďarska tam boli pozvaný Csigafröccs, ale nakoniec nás kvôli niečomu odriekli). Možností na juhu ale bolo veľa. Koncertovali sme v okolí Nových Zámkoch, Komárna, Nitry, Štúrova, v Prahe ale aj na východnom Slovensku. Hrali sme aj v Budapešti na Sziget festivale v 1994 a 1997. Tam malo vydavateľstvo Bahia vlastné pódium, s ich kapelami sme sa už poznali. (Vydavateľstvo robil Csaba Hajnóczy z Kampec Dolores, ale už zaniklo). Chodili k nám vystupovať, a my sme im robili veľakrát predkapelu - hrali sme napr. s Kispál és a Borz, Ugatha Christie, Vidámpark, KinoPuskin, Mask.

S Rajzolt Figurák sme v roku 1997 dali pauzu na pár rokov, odvtedy vystupujeme výnimočne (2003, 2007, 2016).

V 2007 som oživil svoj experimentálny projekt a odvtedy robím hudbu so starými kamarátmi, hudobníkmi pod pseudonymom Wolf Solent and the Slow-Worm of Lenty.




















(Sziged 1994)












(Sziged 1997)





















Demo kapely MASK (Ex- F O SYSTEM)




















Kazeta RAJZOLT FIGURÁK

























Zoli na base v TEMETKEZÉSI VÁLLALAT



Na záver je tu ešte odkaz na zoznam maďarských kapiel pôsobiacich na Slovensku:

http://intezmenyek-szervezetek.adatbank.sk/intezmenyek/konnyuzenei-egyuttesek/





Zoltán




V linku nájdeš profily aj niektorých vyššie spomínaných kapiel - pozn. Mišo

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára